Vrije basisschool Ulbeek

Scholengemeenschap De Zevensprong

Onze school

Leeftijdsdoorbrekende kleuterklas en graadsklassen, een troef!

Ons schooltje van Ulbeek staat erom bekend dat we een klein en gezellig dorpsschooltje zijn waar iedereen iedereen kent. Bij ons vind je nog die warme sfeer van samen school maken. Dit gevoel straalt ook door naar onze unieke werking.

Leeftijdsdoorbrekende kleuterklas en Graadklassen: Een Troef!
In Vlaanderen zit 25% van de leerlingen in graadklassen. Hoewel dit vaak uit noodzaak gebeurt (kleine schooltjes), zijn er ook scholen die bewust voor graadklassen kiezen. Wij behoren tot de eerste groep, maar dankzij jarenlange ervaring is werken met graadklassen een van de pijlers van ons onderwijsaanbod geworden.


Wat is leeftijdsdoorbrekende kleuterklas /graadklas?
Een leeftijdsdoorbrekende kleuterklas / graadklas is een klas waarin leerlingen van verschillende leeftijden samen zitten. Bij ons zijn er:
· Kleuters (2,5j – 5j): Halftijds begeleid door twee leerkrachten.
· 1ste en 2de leerjaar
· 3de en 4de leerjaar
· 5de en 6de leerjaar


Voordelen van graadklassen
· Veiligheid en geborgenheid: Kinderen voelen zich veilig in een kleine groep.
· Snelle probleemoplossing: Conflicten en problemen worden snel opgemerkt en aangepakt.
· Sociale vaardigheden: Kinderen helpen elkaar, hebben aandacht voor elkaars problemen en durven hulp vragen.
· Zelfontdekkend leren: Kinderen ontwikkelen oplossingsmethoden door zelf te ontdekken.
· Zelfstandigheid: Kinderen leren zelfstandig werken en zijn actief betrokken.
· Sterke en zwakke leerlingen: Sterke leerlingen kunnen vooruitlopen op de leerstof en anderen helpen, terwijl zwakkere leerlingen de leerstof twee keer kunnen horen.
· Nauwe band: Leerlingen en leerkrachten bouwen een sterke band op; de leerkracht fungeert als coach.


Sociaal-emotionele ontwikkeling
Ons systeem biedt de beste kansen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Vanaf de kleuterschool leren kinderen voor elkaar te zorgen en van elkaar te leren. In de lagere school wisselen ze tussen de rol van jongere en oudere, wat hun leiderschapsvaardigheden versterkt.


Doorlopende begeleiding
Leerkrachten begeleiden leerlingen twee jaar, waardoor ze de persoonlijkheidsaspecten van elk kind beter leren kennen en beter kunnen inspelen op individuele noden. Kinderen die meer tijd nodig hebben om de leerstof te beheersen, krijgen de kans om dit (gedeeltelijk) het volgende jaar te doen. Dit vermindert de druk om aan het einde van het jaar op niveau te zijn.


Doorstroming en succes
Ouders hebben getuigd dat hun kinderen in het secundair onderwijs geen achterstand ondervonden, maar juist sociaal vaardig waren. Ook de resultaten van onze oud-leerlingen bevestigen dit.


Peer-to-peer leren
Onderwijs evolueert voortdurend om betere resultaten te behalen. Peer-to-peer leren, waarbij leerlingen elkaar de leerstof uitleggen, blijkt zeer effectief te zijn. Dit is een vast onderdeel van onze graadklassen.


Getuigenis van een leerling uit het vierde leerjaar
Ik ben een meisje in het vierde leerjaar. Het is leuk om bij de oudsten van de klas te horen, maar ook fijn om elk jaar met een andere groep te zitten. De kinderen van mijn leeftijd vormen een vaste groep, terwijl de andere groep jaarlijks wisselt. We zitten per leerjaar aan één kant van de klas en kunnen rustig onze oefeningen maken als de juf bij de andere groep is. De juf maakt duidelijke afspraken en we weten altijd wat we mogen doen. Als we iets niet begrijpen, vragen we het eerst aan een vriendje en meestal is het snel opgelost. We kunnen het natuurlijk ook aan de juf vragen wanneer zij weer bij ons leerjaar is.
Ik vind het leuk om in een graadklas te zitten, waar we meer oefeningen maken en niet steeds hoeven op te letten wat de juf vertelt. De juf ziet snel als iemand een probleem heeft en kent ons goed. Omdat we in een kleine school zitten, ken ik iedereen en iedereen kent mij, zelfs de juffen kennen iedereen bij naam en de directeur maakt altijd een praatje. Ik ben heel tevreden en ga elke dag graag naar school.


Getuigenis van een leerkracht 3de en 4de leerjaar
Wiskunde en taal worden vaak apart gegeven. Eén groep werkt zelfstandig, terwijl de andere groep instructie krijgt. Na een grondige bespreking van de oefeningen werken de leerlingen zelfstandig verder. Vervolgens krijgt de eerste groep nieuwe leerstof. Omdat onze klasgroepen klein zijn, komen de leerlingen vaak aan bod en merken we snel wie extra oefening nodig heeft.
Wanneer leerlingen tijdens het zelfstandig werken problemen ondervinden, kunnen ze altijd terecht bij hun medeleerlingen. Soms starten we gezamenlijk met bepaalde onderdelen, zoals lengtematen, of krijgen de leerlingen van het derde leerjaar ondersteuning van die van het vierde leerjaar, bijvoorbeeld bij het leren tekenen van evenwijdige lijnen. Voor godsdienst en WO gebruik ik het ene jaar het handboek van het derde leerjaar en het volgende jaar dat van het vierde leerjaar. Voor deze vakken werk ik tijdens groepswerk altijd klasdoorbrekend.
Leerlingen in een graadklas zijn zeer zelfstandig en weten dat ze niet altijd bij de juf terecht kunnen. Ze leren elkaar te helpen. Een pientere leerling uit het derde leerjaar kan vaak al veel leren van het vierde leerjaar, terwijl een leerling van het vierde leerjaar die het moeilijker heeft, ondersteuning krijgt door wat er in het derde leerjaar wordt verteld. Voor mijzelf betekent dit dubbele voorbereiding en constante aandacht voor de lessen en leerlingen, maar ik vind het zowel voor mezelf als voor de leerlingen zeer verrijkend.


Getuigenis van een oud-leerlinge
Met mijn eerste jaar universiteit achter de rug, denk ik met een melancholisch en positief gevoel terug aan mijn tijd in de kleuter- en lagere school. Het schooltje in Ulbeek associeer ik met kleine klasgroepen, een familiale sfeer en het aanleren van zelfstandigheid.
In mijn leerjaar zaten we met zeven leerlingen, een groepje van allerlei persoonlijkheden die op elkaar aangewezen waren. Er ontstond een hecht groepje en ik weet nog steeds hoe het met iedereen gaat. Mijn beste (en oudste) vriendin heb ik aan deze schooltijd te danken. Ik vond het leuk om na het afwerken van mijn oefeningen anderen te helpen en samen problemen aan te pakken. Die aangeleerde zelfstandigheid helpt me tot op de dag van vandaag nog steeds vooruit.
Mijn middelbareschoolperiode heb ik doorgebracht op een school met duizend leerlingen, waar ik gedegradeerd werd tot nummer X in klas Y. Hechte klasgroepen en persoonlijke aandacht waren daar ver te zoeken.


Mening van de onderwijsinspectie
Onderwijsinspecteur Maria Baldewijns zei in een interview met Klasse: “Ik beveel elke lagere school aan graadklassen te maken. "In een graadklas differentieert de leerkracht de hele dag en er is geen enkel nadeel voor de kinderen.”

Meer nieuws

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Website door Brainlane
Cookies

We onderscheiden volgende types cookies, naargelang hun doeleinden:

  • Essentiële / strikt noodzakelijke cookies:

    Deze cookies zijn nodig voor het functioneren van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden meestal geplaatst als reactie op jouw acties, zoals het instellen van privacyvoorkeuren, inloggen of het invullen van formulieren. Zonder deze cookies is een goede communicatie en navigatie niet mogelijk.
  • Niet-essentiële cookies:

    Deze cookies zijn op zich niet noodzakelijk om de website te laten functioneren, maar ze helpen ons wel een verbeterde en gepersonaliseerde website aan te bieden.
    Hieronder vallen:
    • » Functionele cookies:

      Deze cookies stellen de website in staat om verbeterde functionaliteit en personalisatie te bieden (bijvoorbeeld het weergeven van externe video’s). Ze kunnen door ons of door externe partners ingesteld worden wiens diensten we hebben toegevoegd aan onze pagina's.
    • » Analytische cookies:

      Met deze cookies houden we websitebezoeken en verkeer bij, zodat we inzicht krijgen in hoe onze website presteert en waar we kunnen verbeteren. Ze helpen ons te zien welke pagina's populair zijn en hoe bezoekers zich door de website bewegen.
    • » Targeting / advertising / marketing cookies:

      Deze cookies kunnen door onze advertentiepartners via onze website worden ingesteld. Ze worden door deze partners gebruikt om een profiel van jouw interesses samen te stellen en je relevante advertenties op andere websites te laten zien.

Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.


Nog meer weten?

Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring » en ons Privacybeleid » .

Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te bewaren en statistieken te verzamelen. Als je op de knop "Alles toelaten" klikt, geef je ons toestemming om alle cookietypes te gebruiken.

Wil je meer gedetailleerde informatie of je eigen voorkeur kunnen instellen, gebruik dan de knop "Aanpassen".
Cookie image