Katholieke Jenaplanschool
De Krullevaar

Scholengemeenschap De Zevensprong

Visie

Een school waar je leert samenleven en samen het leven leert.

    • VISIE

      Katholieke Jenaplanschool De Krullevaar:

      Uniek

      De Krullevaar is een school met een katholieke identiteit waarin de Jenaplanmethodiek wordt toegepast.
      We geven kinderen tijd en ruimte om in een veilige leeromgeving zin te zoeken en te reflecteren over waar ze naartoe willen. We willen onze kinderen al van kleins af aan breed en kritisch naar de wereld leren kijken.
      De Krullevaar laat elk kind zich zoveel mogelijk ontwikkelen op eigen niveau en naar eigen mogelijkheid. Kinderen werken ondanks en dankzij hun uniek zijn met elkaar samen. Zo oefenen ze al sprekend, spelend, werkend en vierend de praktijk van alle dag.

      Heterogene groepen

      Bij ons vind je geen jaarklassen maar huiselijke nestgroepen met kinderen van twee leeftijden. Daardoor stimuleren wij op een natuurlijke wijze dat kinderen van en met elkaar leren. We leren ze rekening houden met de onderlinge verschillen.

      4 basisprincipes

      We werken met een ritmisch weekplan met de bedoeling te werken en te spelen in een ritme van afwisselend inspanning en ontspanning. De basisactiviteiten omvatten het volgende:


      Spreken

      Het gesprek is de basis van veel activiteiten. Door met elkaar in gesprek te zijn kunnen we elkaar informeren en begrijpen. Gedachten, gevoelens, ervaringen en standpunten worden uitgewisseld. Kinderen leren omgaan met emoties en werken aan een open sfeer. Ze krijgen ook de kans zich te uiten, hun mening te geven of te toetsen, kennis door te geven of te verwerven, tot besluiten te komen. Luisterend naar elkaar leren ze elkaar kennen.


      Werken

      Met werken bedoelen we het aanleren, inoefenen en gebruiken van een aantal basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Die vaardigheden kunnen we gebruiken in al onze andere activiteiten zoals spreekbeurten geven, informatie opzoeken, experimenteren, teksten schrijven, … .
      In onze school concretiseren we ‘werken’ op verschillende manieren. We spreken van instructies, blokuren, samenwerken, projectwerk, contractwerk en hoekenwerk.


      Spelen

      Het spel wordt als ontspannend en plezierig ervaren maar bovenal: spel zorgt voor verbondenheid in een groep! Het zorgt voor vertrouwen, weerbaarheid onder elkaar en voor een stevig draagvlak waarop steeds kan teruggevallen worden.


      Vieren

      Een viering is een bijzonder samenzijn dat wordt georganiseerd binnen de nestgroep of met de hele school. Bedoeling is dat we ervaringen delen met elkaar. Door de viering zetten we belangrijke momenten extra in de verf en leren we van elkaar wat ons bezighoudt. We vieren onze dankbaarheid maar kunnen ons evengoed verbonden voelen in verdriet. We vieren dat het positieve het haalt op het negatieve. Een viering die steeds terugkomt is de weekafsluiting op vrijdagnamiddag met de hele school. Verder vieren we Sinterklaas, Kerst, verjaardagen, de afsluiting van projecten, het begin en einde van het schooljaar, … . Ook als we afscheid moeten nemen van kinderen of teamleden, komen we allemaal samen.

      Contractwerk

      We werken wekelijks met individuele contracten waarin differentiatie – remediëring en verdieping – geïntegreerd is. Zelfstandig werken via contractwerk, op maat van elk kind, zorgt voor ieders eigen unieke ontplooiing.
      De school volgt de leerplannen van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen: de krachtlijnen, het doelgericht werken, de leerlijnen, … .
      Wereldoriëntatie krijgt een centrale plaats door middel van projectonderwijs, waar de kinderen de onderzoeksvragen stellen en zo de wereld ontdekken. Breed en kritisch, met de nadruk op het samen ervaren, ontdekken, onderzoeken, verwoorden en presenteren.

      Leren met een doel maakt leren leuk!

    • 4 BASISPRINCIPES

      Onze 4 basisprincipes

      Spreken
      Het gesprek is de basis van veel activiteiten. Door met elkaar in gesprek te zijn kunnen we elkaar informeren en begrijpen. Gedachten, gevoelens, ervaringen en standpunten worden uitgewisseld. Kinderen leren omgaan met emoties en werken aan een open sfeer. Ze krijgen ook de kans zich te uiten, hun mening te geven of te toetsen, kennis door te geven of te verwerven, tot besluiten te komen. Luisterend naar elkaar leren ze elkaar kennen.

      Werken

      Met werken bedoelen we het aanleren, inoefenen en gebruiken van een aantal basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Die vaardigheden kunnen we gebruiken in al onze andere activiteiten zoals spreekbeurten geven, informatie opzoeken, experimenteren, teksten schrijven, … .
      In onze school concretiseren we ‘werken’ op verschillende manieren. We spreken van instructies, blokuren, samenwerken, projectwerk, contractwerk en hoekenwerk.

      Spelen
      Het spel wordt als ontspannend en plezierig ervaren maar bovenal: spel zorgt voor verbondenheid in een groep! Het zorgt voor vertrouwen, weerbaarheid onder elkaar en voor een stevig draagvlak waarop steeds kan teruggevallen worden.


      Vieren
      Een viering is een bijzonder samenzijn dat wordt georganiseerd binnen de nestgroep of met de hele school. Bedoeling is dat we ervaringen delen met elkaar. Door de viering zetten we belangrijke momenten extra in de verf en leren we van elkaar wat ons bezighoudt. We vieren onze dankbaarheid maar kunnen ons evengoed verbonden voelen in verdriet. We vieren dat het positieve het haalt op het negatieve. Een viering die steeds terugkomt is de weekafsluiting op vrijdagnamiddag met de hele school. Verder vieren we Sinterklaas, Kerst, verjaardagen, de afsluiting van projecten, het begin en einde van het schooljaar, … . Ook als we afscheid moeten nemen van kinderen of teamleden, komen we allemaal samen.


    • JENAPLANESSENTIES

      JENAPLANESSENTIES

      De jenaplanessenties zijn de extra vaardigheden en gedragslijnen waaraan kinderen gedurende hun schoolloopbaan op een jenaplanschool werken. Zij leveren een bijdrage aan het bevorderen van de ondernemende houding bij kinderen.

      Ondernemen
      Ondernemen betekent dat je creatief bent en zelf initiatief neemt. Je gebruikt je talenten op een positieve manier en durft met nieuwe ideeën te komen. Je zoekt gericht naar informatie en gelooft in jezelf. Als het nodig is, zet je door om je doelen te bereiken.


      Plannen
      Plannen betekent dat je stap voor stap afwerkt, soms met hulp. Je kan een plan volgen en je dag van de week goed indelen. Je verzameld snel je spullen voor je opdrachten en zorgt ervoor dat je werk op tijd af is.

      Samenwerken
      Samenwerken betekent dat je helpt en niemand buitensluit. Je geeft anderen de tijd om na te denken en deelt materialen. Je houdt je aan afspraken en luistert goed naar wat anderen zeggen.

      Creëren
      Creëren betekent dat je doorzet en volhoudt. Je ontdekt en onderzoekt zelf nieuwe dingen en bedenkt creatieve oplossingen. Je haalt het beste uit jezelf en kunt alternatieven bedenken wanneer dat nodig is

      Presenteren
      Presenteren betekent dat je jezelf op een natuurlijke en authentieke manier laat zien. Je maakt contact met je toehoorders en druk je vlot en verstaanbaar uit. Tijdens het spreken maak je oogcontact met je klasgenoten en verwoord je je gedachten duidelijk. Je durft voor een groep te spreken.

      Verantwoorden
      Verantwoorden betekent dat je zelf je materiaal pakt en weer opruimt. Je anderen vertelt aan waar je mee bezig bent en vraagt om uitleg als iets niet duidelijk is. Daarnaast neem je initiatief om dingen te verbeteren.
      Reflecteren
      Reflecteren betekent dat je zelf verwoorden wat je leuk vindt en dat je in staat bent om een gevonden oplossing te evalueren. Je deelt wat je hebt geleerd en beschrijft wat er is gebeurd. Daarnaast kijk je je werk na en beoordeel je het, waarbij je aangeeft wat goed gaat en welke aspecten nog moeilijk zijn.

      Respecteren
      Respecteren betekent dat je op een positieve manier omgaat met de gevoelens van jezelf en anderen. Je erkent de uniciteit van ieder individu en staat open voor de inbreng van anderen. Daarnaast accepteer je dat verschillen er mogen zijn, wat bijdraagt aan een respectvolle en inclusieve omgeving.

      Zorgen
      Zorgen betekent dat je op een beleefde manier kunt vragen om hulp en dat je zorg draagt voor anderen en materialen. Je houdt niet alleen je eigen werkplek op orde, maar ook die van je tafelgroep. Daarnaast zorg je ervoor dat de klas en de werkruimtes van de school netjes blijven. Je bent ook bereid om hulp te bieden binnen je tafelgroep en gaat zorgvuldig om met de materialen die je in de klas en op school gebruikt.

      Communiceren
      Communiceren betekent dat je actief luistert naar anderen en geduldig je beurt afwacht. Je laat anderen uitspreken en toont respect voor hun inbreng. Daarnaast durf je deel te nemen aan klasgesprekken, wat bijdraagt aan een open en betrokken sfeer.

    Meer nieuws

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Website door Brainlane
    Cookies

    We onderscheiden volgende types cookies, naargelang hun doeleinden:

    • Essentiële / strikt noodzakelijke cookies:

      Deze cookies zijn nodig voor het functioneren van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden meestal geplaatst als reactie op jouw acties, zoals het instellen van privacyvoorkeuren, inloggen of het invullen van formulieren. Zonder deze cookies is een goede communicatie en navigatie niet mogelijk.
    • Niet-essentiële cookies:

      Deze cookies zijn op zich niet noodzakelijk om de website te laten functioneren, maar ze helpen ons wel een verbeterde en gepersonaliseerde website aan te bieden.
      Hieronder vallen:
      • » Functionele cookies:

        Deze cookies stellen de website in staat om verbeterde functionaliteit en personalisatie te bieden (bijvoorbeeld het weergeven van externe video’s). Ze kunnen door ons of door externe partners ingesteld worden wiens diensten we hebben toegevoegd aan onze pagina's.
      • » Analytische cookies:

        Met deze cookies houden we websitebezoeken en verkeer bij, zodat we inzicht krijgen in hoe onze website presteert en waar we kunnen verbeteren. Ze helpen ons te zien welke pagina's populair zijn en hoe bezoekers zich door de website bewegen.
      • » Targeting / advertising / marketing cookies:

        Deze cookies kunnen door onze advertentiepartners via onze website worden ingesteld. Ze worden door deze partners gebruikt om een profiel van jouw interesses samen te stellen en je relevante advertenties op andere websites te laten zien.

    Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.


    Nog meer weten?

    Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring » en ons Privacybeleid » .

    Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te bewaren en statistieken te verzamelen. Als je op de knop "Alles toelaten" klikt, geef je ons toestemming om alle cookietypes te gebruiken.

    Wil je meer gedetailleerde informatie of je eigen voorkeur kunnen instellen, gebruik dan de knop "Aanpassen".
    Cookie image