4 BASISPRINCIPES
Onze 4 basisprincipes
Spreken
Het gesprek is de basis van veel activiteiten. Door met elkaar in gesprek te zijn kunnen we elkaar informeren en begrijpen. Gedachten, gevoelens, ervaringen en standpunten worden uitgewisseld. Kinderen leren omgaan met emoties en werken aan een open sfeer. Ze krijgen ook de kans zich te uiten, hun mening te geven of te toetsen, kennis door te geven of te verwerven, tot besluiten te komen. Luisterend naar elkaar leren ze elkaar kennen.
WerkenMet werken bedoelen we het aanleren, inoefenen en gebruiken van een aantal basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Die vaardigheden kunnen we gebruiken in al onze andere activiteiten zoals spreekbeurten geven, informatie opzoeken, experimenteren, teksten schrijven, … .
In onze school concretiseren we ‘werken’ op verschillende manieren. We spreken van instructies, blokuren, samenwerken, projectwerk, contractwerk en hoekenwerk.
Spelen Het spel wordt als ontspannend en plezierig ervaren maar bovenal: spel zorgt voor verbondenheid in een groep! Het zorgt voor vertrouwen, weerbaarheid onder elkaar en voor een stevig draagvlak waarop steeds kan teruggevallen worden. Vieren
Een viering is een bijzonder samenzijn dat wordt georganiseerd binnen de nestgroep of met de hele school. Bedoeling is dat we ervaringen delen met elkaar. Door de viering zetten we belangrijke momenten extra in de verf en leren we van elkaar wat ons bezighoudt. We vieren onze dankbaarheid maar kunnen ons evengoed verbonden voelen in verdriet. We vieren dat het positieve het haalt op het negatieve. Een viering die steeds terugkomt is de weekafsluiting op vrijdagnamiddag met de hele school. Verder vieren we Sinterklaas, Kerst, verjaardagen, de afsluiting van projecten, het begin en einde van het schooljaar, … . Ook als we afscheid moeten nemen van kinderen of teamleden, komen we allemaal samen.